maandag 26 oktober 2009

In de jacht naar antwoorden

Normaliter verwacht ik geen diepgaande stukken doorspekt met goede journalistiek als ik de MSN-startpagina van mijn internetbrowser open, en de meeste nieuwtjes die ik daar vind voldoen ook ruimschoots aan deze verwachting. Ik verbaasde mij dan ook enigzins toen ik vandaag bedacht dat er een diepere filosofische laag achter een van de stukjes zat.
Het betreft een nog ongepubliceerd essay van twee natuurkundigen, werkzaam bij CERN en zijn deeltjesversneller (LHC). Hierin redeneren zij dat de natuur vanuit de toekomst ingrijpt om ontdekkingen die in de nabije toekomst worden gedaan tegen te werken, met name de ontdekking van het 'Higgs-boson' of 'God-deeltje'.
Dit verklaart volgens de twee wetenschappers de vele tegenslagen die het project te verwerken heeft gekregen.

Interessanter dan de vraag of deze wetenschappers niet iets te veel stripboeken hebben gelezen, leek mij de aanwezigheid van de universele zoektocht naar verklaringen in dit verhaal. Ieder mens zoekt op zijn eigen manier vrede met de dingen die menselijke geest niet kan bevatten. Sommige zoeken het bij God, andere bij het fatum en deze wetenschappers bij het terrein waar zij zo bekend mee zijn: de natuur.
Ik denk dat de mens behoefte heeft aan iets wat boven hem staat, want zijn hele sociale en natuurlijk omgeving bestaat immers uit hiërarchische verbanden, waarin verschillend de rol van heerser en onderworpene wordt aangenomen. Bovendien is er voor de meeste gebeurtenissen te bewijzen wie of wat daarachter zit en hoe het precies werkt. Dus waarom zou dit niet zo zijn bij de dingen die te hoog gegrepen lijken voor een aardse macht?

Wat denk jij ervan? Hebben mensen altijd hogere machten nodig? Of kunnen zij ook prima leven zonder verklaringen? Laat je reactie achter en voeg iets toe aan deze gedachtengang.

4 opmerkingen:

  1. Even tussendoor: Interessant om te weten is dat
    a)Msn Fok.nl als bron aanwijst, Fok.nl wijst Msn als bron aan. God wil niet dat we de bron weten en stuurt ons in een oneindige cirkel.
    b)In het originele essay, door o.a. de wetenschapper Holger B. Nielsen (mede-ontwikkelaar snaartheorie, hij schijnt overigens mentaal af te takelen en de professor Trifonius-kant op te gaan (puntje voor de mensen die dat snappen)) wordt met geen énkel woord gerept over God. Je kan dat zelf controleren door het pdf'je binnen te slepen waar ik zometeen wel een link naar zet.
    Waarbij bij mij eigenlijk de vraag opkomt: Deelde MSN ons in 1905 mede dat God ons belet sneller te gaan dan het licht?
    Waarmee we maar weer kunnen besluiten dat de media, en dan al helemaal de hoogstaande journalisten bij MSN die het beter bij de lifestyle & relatie columns kunnen houden, niet áltijd de juiste blik op de zaken bieden. Vraag dat maar aan een willekeurige eigenaar van een bank, museum, voetbalclub, schaatsclub en privéjet.

    Artikel voor de mensen die zich dapper voelen:
    http://arxiv.org/PS_cache/arxiv/pdf/0707/0707.1919v3.pdf

    BeantwoordenVerwijderen
  2. "Hebben mensen altijd hogere machten nodig? Of kunnen zij ook prima leven zonder verklaringen?"

    Dan kan je jezelf eerder afvragen hoeveel houvast en zekerheid een mens nodig heeft/tekort heeft.

    Als men uit zichzelf niet een bepaalde zekerheid hebben over iets, dan gaan ze uiteraard naar iemand die het beter weet. Iemand die in een bepaald iets boven hen staat.

    Een behoefte aan hogere machten is dus normaal: het geeft je houvast en zekerheid.

    Deze hogere macht verschuift nu echter (hopelijk iig) steeds meer naar de mensheid zelf, ipv goden en andere ongrijpbare dingen.

    Misschien heb ik het punt een beetje gemist en kom ik niet uit me woorden, maar hier is me bijdrage. Maak er wat van :P

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik heb zo'n mijn ideeën over de hoogste macht oftewel God, die ik een keer moet gaan opschrijven, maar ik geloof in ieder geval dat hij er niet is.

    Deze natuurkundigen zoeken dus ook niet naar een hogere macht, maar naar een ding waar ze geweldige formules voor hebben en wat misschien al aangetoond is, wat het Higgs deeltje is, omgedoopt tot het "God" deeltje.

    Dus wij zoeken in zekere zin wel naar verklaringen en daar wordt ook veel geld voor neergelegd. (Kijk maar naar de leuke deeltjes versneller die diep onder de grond zit) Echter dit is niet perse naar hogere machten of God, maar naar elementen die kloppen met de gevormde theorieën of nog meer duidelijkheid zullen scheppen.

    In kort dus duidelijkheid in natuurkundige zin, maar niet noodzakelijk naar een hogere macht. Ik ben het er in elk geval mee eens. We leven nu al eeuwen zonder duidelijke verklaring en het is op zich wel goed zo, maar onderzoek blijft toch leuk en ze hebben ook zo'n leuk, duur speeltje.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Boys will be Boys, and Boys love Toys!
    Especially Expensive Toys!

    BeantwoordenVerwijderen