woensdag 9 september 2009

Inkt op de vingers

Er zijn mensen die het NRC openslaan, zo snel mogelijk doorbladeren naar de 'ik@nrc.nl' (naast de Fokke en Sukke) en daarna de krant wegleggen. Dat is gewoonweg zonde. Want juist als je de krant gaat lezen, kom je de interessante artikelen tegen.
Zo blijkt vandaag uit een rapport van het Planbureau voor de Leefomgeving dat het kabinet geen enkele van de voor 2020 gestelde milieudoelen zal halen. Niet op het gebied van duurzame energie, niet op het gebied van de reductie van broeikasgassen en ook niet op de gebieden van energiebesparing, zuivering van oppervlaktewater en terugdringen geluidshinder.
Nu zal de 'doorbladeraar' denken: 'Ik? Wat kan ik daar nou tegen beginnen?' En dat is precies de mentaliteit die ons de das om doet. Natuurlijk moet de overheid haar rol innemen, maar ook wij, degenen die doorhebben dat het zo niet anders kan, moeten ons steentje bijdragen. Wij zijn het juist die moeten beginnen, die het goede voorbeeld moeten laten zien.
Het is niet langer de tijd voor navelstaarderij, of zo u wilt, de tijd om te staren naar het onderste knoopje van de blouse, dat begint te knappen onder het groeiende volume van het probleem waar we uiteindelijk allemaal mee in de maag zitten.
Het is tijd om met de oplossing te beginnen.

2 opmerkingen:

  1. Oei oei, de buik-metafoor zet door. Leuk!
    Ik ben zelf ook fervent krantlezer, hoewel ik moet toegeven dat ik meestal behoorlijk blijf steken bij de kruiswoord...

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Er zijn mensen die het NRC openslaan.

    En er zijn mensen die échte kranten lezen.

    BeantwoordenVerwijderen